nykter

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2010

och så fortsatte det

Av jimmy andersson - 10 augusti 2010 22:22

Vad är det då man går igenom i ett missbruk??
Det första jag tänker på är känslomässig kollaps! Jag menar inte att man som liten grabb eller tjej förden delen tappar kontakten med sitt känslo liv första gången man blir intruducerad för holken eller en flaska sprit om det nu är det man fattar tycke för. Nej det är en resa som man gör under årens lopp och man tappar mer och mer av förankringen till verkligheten, inte på det viset att man går omkring och inte förstår vad som händer runtomkring,inte alls!!



För min del började resan i 12- 13 års ålder och folk säger att det var fel umgänge och att jag växt upp i en dyssfunktionell familj !!?? först vill jag bara säga att fel umgänge för mig hade varit att umgås med folk jag inte trivdes med, dom jag valde att ha runt mig var mina riktiga vänner och vi har kontakt änn idag även om det varit avbrott i gemenskapen under ett antal år p.g.a att vi alla vistats på statliga inrättningar i olika former under olika långa perioder av tid.



och visst jag fattade nog rätt tidigt i min uppväxt att min familj var inte som alla andra eller "normal" om man vill kalla det för det , och det kan väl kanske klassas som dyssfunktionell men jag har aldrig fått utstå något våld eller hot och inte heller några känslo mässiga kränkningar av mina biologiska föräldrar bara ren kärlek och dom har visat stort tålamod med mig under åren!



Jag är fullt övertygad om att "problemet" från början grundas i mitt sinne för äventyr och viljan att söka spänning, för det är klart att man som grabb söker det som är spännande och lite förbjudet, eller är det bara min uppfattning?


Min uppfattning är som sådan att det jag har gått igenom beror helt o hållet på mig själv och på hur jag har handlat genom livet, det är inte alls så att jag var ung och vuxen världen svek mig på något vis dom har alla försökt att få mig på rätt vär min mamma, pappa ,farmor och min farfar (R.I.P) min mormor och morfar har alltid funnits där för mig och även min moster och hennes man som tyvärr båda gick ett tragiskt öde till mötes.... må ni vila i frid.


Nä det jag försökt fylla är det där tomma hålet i bröstet som skriker efter mer mer mer ..... men mer av vad??? Jag mättade det med droger!
och det hålet ror jag inte att någon mer än jag själv skulle kunna ha fyllt med något sunt och kreativt det är ju något som finns inom mig.



Jag är absolut inte stolt över det livet jag levt och önskar ingen annan den resan men jag ser det klart som en stark erfarenhet det finns full av folk runt mig som undrar om jag inte ångrar att jag sket i skolan och att jag inte hängt med under årens lopp och visst det finns mkt jag ångrar.


jag ångrar att jag fyllde mitt liv med att åka omkring i stulna bilar o stjäla , blanda mig med folk som jag inte skulle vilja lära känna överhuvudtaget men mitt behov av att få i mig min "medecin" tvingade in mig i olika situationer och relationer som jag helst hade sluppit, och medans åren gick så försvann jag mer o mer från mig själv och när jag själv upptäckte det var det försent, Hade du frågat mig vad andlighet var för 5 - 6 år sedan hade jag antagligen svarat att det är sånt dom pysslar med i den där stora byggnaden med ett kors på taket om jag hade svarat överhuvudtage, idag har jag tagit ett par steg i rätt riktning och svaret på andlighet är inte så komplicerat för mig det räcker för mig att vakna en morgon och vara frisk och kunna skänka min dotter en tanke utan att känna att jag något sätt medvetet kommer att svika henne idag, känna hennes hårda kramare runt min hals eller bara att få vara med på resan och se henne utvecklas.


jag menar det finns inte så mycket andlighet i att punktera skinnet med en kanyl flera gånger om dagen för att döva det vanliga människor kallar känslor..... och ja det är mycket känslor jag knarkat på skam, skuld ,lycka ,misär ,bra känslor , dåliga känslor allt skulle bort, för 10 år sen var det nog på ett medvetet plan men sista åren har det varit ett tvunget behov för att bara kunna orka titta sig i spegelen.



med risk för att gå över gränsen så ska jag ge er ett exempel:


idag när jag stiger upp på morgonen så har jag 3 rutiner 


sätter på kaffe 
gör frukost
tar mitt kaffe och går in på toaletten o gör vad man gör efter en stadig frukost


för ett år sedan såg det lite annorlunda ut
 det första jag gjorde var att leta efter skeden sen hällde jag i det bruna pulvret som var roten till allt ont värmde skeden och såg till att hitta en ven som inte var alldeles sönder stucken så jag kunde få i mig min fix innan jag spydde rakt ut över golvet av abstinens ...... KONTRASTER !


PÅ ÅTERSEENDE MINA VÄNNER !!!!!

 
 
Chasse

Chasse

15 augusti 2010 17:05

Håller tummarna för dig min älskade bror, vet att du har envisenheten och vet att du haft ett rent helvete....
Vi finns här som stöttepelare oavsett vad och det hoppas jag att du vet.

Älskar dig/ Lillasyster

http://chasse.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jimmy andersson - 17 augusti 2010 20:10

Jag har inget att klaga på när det gäller hur vård möjliheterna för missbruk ser ut i vårt samhälle defenitivt inte snarare tvärtom,   Jag har tidigare skrivit att jag har varit på olika behandlingshem och för att klargöra lite för er så ska jag ...

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 21:38

Fick en fråga där jag tolkade den röda tråden som en fråga om det finns någon skillnad mellan bruk och missbruk,   FINNS DET DET DÅ ? Jag vet inte ? jag är ingen expert men jag kan ge min syn på saken!   För mig går gränsen mellan bruk o mi...

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 18:44

Det var trevligt att se att det e så många som har intresserat sig för min blogg :) Får allt som oftast frågan om det  är ok att ni länkar vidare min sida ... LÄNKA ALLT VAD NI ORKAR :) desto fler som läser desto intressantare e det för mig att s...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 18:39

ja då var det väl tid att svara på era frågor! Har fått lite frågor om hur jag har påverkats fysiskt av mitt missbruk och det är väl inte annorlunda för mig än för någon annan jag har sabbat min kropp jag oxå.   Nu när jag gick in i behandling ...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 12:07

Tung dag i dag, vaknade med en bitande känsla av saknad i bröstet jag har inte träffat min dotter på en vecka ungefär och det känns as jobbigt och sannolikheten att jag ska träffa henne idag är inte vidare stor.   har en klump i halsen som gärn...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

klotter plank


Ovido - Quiz & Flashcards