nykter

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2010

SVÅRT ATT HITTA TRÅDEN

Av jimmy andersson - 12 augusti 2010 22:23

Har lite svårt att hitta tråden ikväll .... och när jag skriver det så är det ända jag kan på  vad dvärgen säger i snövit på jul afton... JAG HAR TAPPAT TAKTEN VAR KATTEN HAR JAG LAGT DEN *ler* tänker på dig du vet vem du är.


Nu slog tanken mig : vi kanske ska prata relationer idag? hmmmm okej vi kan spinna på den iden en liten stund men räkna inte med att få någon aha upplevelse för är det något som inte rimmar så är det jimmy och relationer.


visst har jag haft relationer i mitt liv och alla har inte varit katastrof från start till slut.

relationen till min dotters mamma startade kanske på ett udda sätt men vi hade det bra många ggr och jag är övertygad om att vi älskade varran genom åren, och vi delar många trevliga minnen ihop mn det har givetvis funnits en svart sida oxå som vi båda varit delaktiga i , finns mkt både gott och ont jag skulle kunna skriva om detta förhållandet men vill inte skylta med någon annans liv i bloggen för det har jag absolut ingen rätt till men jag var tvungen att  ha något att spinna på.


Det som uppfatas som en brist hos mig i relationer  jag har med människor inte bara med kvinnor utan med alla egentligen (men det blir ett större problem i kärleks relationer) är att jag ofta har svårt att visa vad jag känner ,avstängd på något vis , har svårt att känna glädje för små saker och andra människors lycka påverkar nog inte mig på samma sätt som det gör med en "normal" människa .


Är det åren med drogerna som gjort detta med mig eller är det sådan jag är?? är det något som går att jobba tillbaka eller kommer det alltid att vara såhär??

när dom starka känslorna infinner sig så känns det in i märgen men det är sällan det visas utåt .. .. är det bara jag eller är alla män sådana ? för det hör man ju ständigt att vi män är kalla varelser , men jag läste någonstans att 

MÄN KAN OXÅ KÄNNA KÄNSLOR , HUNGER TILL EXEMPEL hehehe en liten avstickare ,sorry.


Men det kanske inte är i den änden jag ska börja om jag ska få någon ordning på det !


kanske ska börja med att titta på hur min relation med mig själv ser ut ?

Och hur ser den då ut ... jotack det är bara bra ! eller e det det ?

vi bryter ner det en smula så får vi väl något svar som säkert passar in även på er som inte är beroende av några kemiska substanser.


gör jag något för att spä på kärleken till mig själv,,, vad vet jag ,vad finns det att göra .

Ja detta jag håller på med nu är väl ok , alltså att upplysa mina brister för mig själv och försöka bättra mig där jag sviktar för att kunna känna att jag gör något för att kunna lägga mig med ett gott samvete,  för i det långa loppet ger det mig ju något mindre stenar i min ryggsäck. jag ka ju jobba med det som inom tolvstegs programmet kallas  det  10:de steget dvs en personlig inventering där vi erkänner alla våra fel och brister och det är väl inga problem kan man tycka , jag vet inte hur det är med er men jag har massor och har inga problem att se dem ,arbetet börjar ju när det är dax att ändra på dem och det är inget lätt jobb och jag vill väl inte påstå att jag kommit speciellt långt i det arbetet, men för hoppninsvis kommer jag att ha kraft och mod att ändra mig i framtiden eftersom det enligt min syn på saken är ett stort steg i rätt riktnng om jag vill förbättra relationen till mig själv.


Som en bonus kommmer säkert relationen till andra människor oxå bli bättre pga mitt arbete,man kan ju hålla tummarna iallafall.


om man tänker livet som en resa på hundra år så är ju dom första 50 åren en uppförsbacke innan man når toppen och har 50 år i nerförsbacke  är då inte in i helvete onödigt att ha en ryggsäck full med sten bumligar på ryggen när man ska klättra ?? bättre att göra sig av med dom i tid  för jag är övertygad om att all den extra vikten stenarna ger dig ökar farten i nerförsbacken sen när du kommit över krönet och jag vill inte komma till botten för snabbt ,


inte för att jag har någon rädsla för döden, jag har redan varit på andra sidan ett antal gånger , men jag har så mkt jag vill göra här i livet .


Jaha det blev en del tankar ändå ,även om det var tomt när jag började  vvet inte om det verkar vettigt eller om det är sammanhängande överhuvudtaget men  det  e som det e är det förvirrat i huvet så speglas det på papperet .



SOV GOTT MINA VÄNNER  

 
 
Ingen bild

Chiqan

13 augusti 2010 10:13

Hej!
Har fått tips om din blogg av din mamma. Är det ok att jag tipsar vidare? Träffar unga liknande dej via jobbet...
Vill oxå tipsa DEJ, om en rolig och tänkvärd bok: "Konsten att undvika Nirvana", om Claes Malmbergs väg in och ut ur beroende, men oxå hur han klarar det tack vare ett buddistiskt tänkande... Det där med buddism kan man ju ta åt sej, eller inte, men man får många tankar om just mänskliga relationer, relationen med sej själv, sin egen del i världsalltet, men framförallt MÅNGA goa skratt!
Din liknelse med ryggsäcken o ålder var bra! "Medelåldern är den ålder då man har erfarenhet och klokskap nog att undvika att göra dumma saker, men ork nog att göra dem ändå...."
Ha det gott, o lycka till på din resa!

 
Ingen bild

Susse

13 augusti 2010 11:30

Hej Jimmy!
Jag tror du har hittat en väg ut, det finns säkert flera, men att skriva är något som kan hjälpa enormt mycket. Jag blev riktigt glad när jag fick höra det! Nu har jag läst och ser att du har en del att ösa ur. Fortsätt ösa tills "båten" är tom för du flyter allt lättare. Det är de små stegen som gör skillnad, tar du för stora så snubblar du.
Du har förstått detta med eget ansvar för val och handlingar. Tyvärr finns det inga genvägar, vill man ha förändring får man göra själv. Du kommer att förstå dig själv alltmer och det gör att du kan släppa taget om saker som ev hindrar dig i dina framsteg. Detta är starkt gjort; Jimmy! Du har mycket att vara stolt över idag. Det du har gjort tidigare är historia, kämpa på med allt det positiva du skapar nu. Vi följer dig!

Jättekram från Susse (Björn)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jimmy andersson - 17 augusti 2010 20:10

Jag har inget att klaga på när det gäller hur vård möjliheterna för missbruk ser ut i vårt samhälle defenitivt inte snarare tvärtom,   Jag har tidigare skrivit att jag har varit på olika behandlingshem och för att klargöra lite för er så ska jag ...

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 21:38

Fick en fråga där jag tolkade den röda tråden som en fråga om det finns någon skillnad mellan bruk och missbruk,   FINNS DET DET DÅ ? Jag vet inte ? jag är ingen expert men jag kan ge min syn på saken!   För mig går gränsen mellan bruk o mi...

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 18:44

Det var trevligt att se att det e så många som har intresserat sig för min blogg :) Får allt som oftast frågan om det  är ok att ni länkar vidare min sida ... LÄNKA ALLT VAD NI ORKAR :) desto fler som läser desto intressantare e det för mig att s...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 18:39

ja då var det väl tid att svara på era frågor! Har fått lite frågor om hur jag har påverkats fysiskt av mitt missbruk och det är väl inte annorlunda för mig än för någon annan jag har sabbat min kropp jag oxå.   Nu när jag gick in i behandling ...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 12:07

Tung dag i dag, vaknade med en bitande känsla av saknad i bröstet jag har inte träffat min dotter på en vecka ungefär och det känns as jobbigt och sannolikheten att jag ska träffa henne idag är inte vidare stor.   har en klump i halsen som gärn...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

klotter plank


Ovido - Quiz & Flashcards