nykter

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

skillnaden mellan bruk och missbruk??

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 21:38

Fick en fråga där jag tolkade den röda tråden som en fråga om det finns någon skillnad mellan bruk och missbruk,


FINNS DET DET DÅ ?

Jag vet inte ? jag är ingen expert men jag kan ge min syn på saken!


För mig går gränsen mellan bruk o missbruk när det du använder blir så stort för dig att det tar över dina vardagliga sysslor eller att du börjar få konsekvenser av ditt handlande om det sedan e droger eller något annat som tar över spelar ingen roll för det sista vi vill erkänna är ju att det är drogen som gör det mot oss.


Min åsikt är nog att det spelar ingen roll vad det är  FÖR MYCKET AV VADSOMHELST ÄR DESTRUKTIVT !


och absolut håller jag med om att det är absolut ingen skillnad mellan alkoholister och narkomaner för det är samma beteende och samma sjuka tänk man går in i.

Jag tolkar det som att du är en människa som själv röker gräs och fine det spelar inte mig någon roll men jag tror oxå att förr eller senare kommer det brista för dig och ditt rökande kommer ta överhand för det behövs inte så mkt men precis som alla andra som "använder " så förstår jag varför du ställer denna frågan till mig för det sista du vill är ju att lägga av  det ville inte jag heller när jag var i den åldern då jag " bara" rökade holk,


Och tro mig jag har själv använt dom alla: det e ju inte så farligt jag sköter ju allt annat ; det kommer ju från jorden det e ju bara en planta mm.


Visst dom e dom väl bra för att rättfärdiga men det e ju ingen i din omgivning du lurar men du blåser dig sjävl kraftigt .



VAR INTE MENINGEN ATT FÅ DET ATT LÅTA SOM ATT JAG KLAGAR PÅ DIG


mkt tack för frågan simon.

 
 
Ingen bild

Catarina

16 augusti 2010 22:07

Hej vännen, instämmer helt i det du säger. Kramar i massor. Mamma

 
filozophie

filozophie

16 augusti 2010 22:43

Godkväll igen min vän:)
Hoppas att dagen varit god och att du inte suttit med allt för mycket tankar och funderingar... i alla fall inte ensam. Tankar och funderingar behöver ventileras och jag hoppas att du har någon i ditt liv som är villig att lyssna.
Jag läser din blogg och dina inlägg med oerhörd nyfikenhet och beundran. Enligt min erfarenhet är empatin bland det första som försvinner vid ett beroende, som jag också kommenterade i en annan blogg och där mår jag gott när jag läser din blogg eftersom denna egenskap verkar vara en av de saker du knutit till dig igen.
När jag läser din blogg slås jag av din erfarenhet självklart, men även av din ödmjukhet, din försiktighet och din empati. Du HAR verkligen brutit dig loss och tagit det där stora steget framåt:) Jag är så glad för din skull och är övertygad om att du kommer bli en fantastisk pappa bara du får möjligheten. Fortsätt kämpa även om det är tufft ibland och mardrömmarna håller dig vaken om nätterna bitvis, du har styrkan inom dig.
Megakram/FiloZophie

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Chiqan

17 augusti 2010 14:58

Hej!

Det är väl som både du och Filozophie skriver, att det finns bruk, missbruk och beroende, alla tre i olika grader. Och anledningarna till att "makthavarna" inte legaliserar t.ex hasch är flera. Faran som jag ser det, är att hasch påverkar psyket, och som du sa Jimmy, hascharen är den som sist "ser" personlighetsförändringen. Jag känner flera som "brukat" i mååånga år, men klarar att hålla det på en funktionell nivå (ekonomi, arbete, mår bra m.m) men också dem som åkt på hachpsykos ganska tidigt i sitt bruk. Och JAG skulle ju inte vilja rekommendera mina barn att ta reda på vilken "beroendesort" de tillhör.... Det ligger väl också i sakens natur att de hängivnaste haschtomtarna inte orkar jobba för en politisk förändring, he he....
Tycker du ska utveckla ditt resonemang om narkotikapolitikens "vård eller straff"? Vad var det som gjorde skillnad för dej denna gång? Om du tänker på dina gelikar, vad tror du behövs för att man ska bestämma sej/orka fullfölja osv? "Från en som vill göra rätt saker".
Kram, Chiqan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jimmy andersson - 17 augusti 2010 20:10

Jag har inget att klaga på när det gäller hur vård möjliheterna för missbruk ser ut i vårt samhälle defenitivt inte snarare tvärtom,   Jag har tidigare skrivit att jag har varit på olika behandlingshem och för att klargöra lite för er så ska jag ...

Av jimmy andersson - 16 augusti 2010 18:44

Det var trevligt att se att det e så många som har intresserat sig för min blogg :) Får allt som oftast frågan om det  är ok att ni länkar vidare min sida ... LÄNKA ALLT VAD NI ORKAR :) desto fler som läser desto intressantare e det för mig att s...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 18:39

ja då var det väl tid att svara på era frågor! Har fått lite frågor om hur jag har påverkats fysiskt av mitt missbruk och det är väl inte annorlunda för mig än för någon annan jag har sabbat min kropp jag oxå.   Nu när jag gick in i behandling ...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 12:07

Tung dag i dag, vaknade med en bitande känsla av saknad i bröstet jag har inte träffat min dotter på en vecka ungefär och det känns as jobbigt och sannolikheten att jag ska träffa henne idag är inte vidare stor.   har en klump i halsen som gärn...

Av jimmy andersson - 14 augusti 2010 00:16

..... inte bara Malin givet vis men ett xtra tack för din fundering i fråge rutan :)   Idag lever jag ett rätt hyfsat liv jag har snart varit nykter i ett år men är fortfarande inskriven på ett behandlingshem i blekinge , för tillfället är jag bo...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

klotter plank


Ovido - Quiz & Flashcards