nykter

Alla inlägg den 11 augusti 2010

Av jimmy andersson - 11 augusti 2010 22:39

Då var det dax för kvällens eftertanke!

först vill jag tacka för komentarerna som är lagda, " kungen av hallon bergen" ( kul alias btw ) jag förstår vad du menar och jag håller med fullständigt!!! right back at u.

ANNA: tack för att du engagerar dig i min resa :) tankar och insikter , åsikter och annat som dyker upp i bloggen har jag nog funderat på i stora delar av mitt vuxna liv men antagligen är det väl så att det är först nu jag är man nog att erkänna dessa saker för mig själv , för att veta och att verkligen förstå och erkänna det är vitt skillda grejer så tack ska du ha för det inlägget det är mkt uppskattat.

skänker även min mamma ett tack .... älskar dig oxå hoppas du fortsätter att vara en flitig besökare ;)

ann-marie och krister som oxå kommenterat det jag skrivit  är den familj jag nämde i mitt första inlägg tack ska ni ha för allt mkt kärlek även till er.


mitt sista tack skänker jag till jonnasr.bloggplatsen.se ( fick du lite reklam oxå )

detta gör jag sist för det är en fråga som jag funderat på hela dagen.


Min åsikt och tanke om hur lång tid det tar att fastna i ett missbruk oavsett drog

( alkohol,narkotika,spel,sex ,socker eller vad som) är att det inte går att sätta någon tids gräns på det .

den dagen man vaknar och tänker efter vad som händer med  saker runt om mig i vardagen när jag använder det som jag nu har som last och kommer fram till att man försummar det som är viktigt för att kunna "använda" då har du ett problem.



för min del fattade jag att jag hade problem när jag började använda mig av folk i min omgivning på ett annorlunda vis. Har alltid haft en god relation till både min gammel mormor och min mormor men med tiden hörde jag av mig allt mer sällan och när vi väl möttes eller talades vid slutade alltid konversationen med att jag behövde låna en slant till mjölk eller något annat ..... men vart gick dom pengarna??? ja inte gick jag o köpte bröd för min sista hundring när jag kunde få tio bärs på bolaget?!

började undvika frågor som rörde alkohol eller andra droger , frågade någon om jag festat i helgen svarade jag gärna att jag bara hade tagit det lugnt även om jag kanske hade klämt en 7 -8 öl varenda dag under helgen, detta var nog mer att automatiskt svar än en medveten lögn för att jag någonstans långt in i bröstet visste att det jag gör är inte sunt .


Jag är en människa som älskar att laga mat och under den tiden jag var aktiv så drack jag gärna en stadig whiskey eller ett par öl under tiden jag lagade mat , men det e fan inte okej att ställa sig vid spisen och laga middag klockan halv elva en förmiddag bara för att man ska kunna dricka ..... då har det gått för långt 


Ska vi sen disskutera andra droger så blir kontrasterna lite tydligare , oftast ,inte alltid men oftast är det nog så att inkörsporten är cannabis.... hehehe det är ett ord jag nog alldrig har använt mer än i kontakten med myndigheter..

och jag tycker väl inte att man har problem bara för att man provar på det , nä den dagen du förnekar att du fortfarande använder det så e det nog en varnings klocka som är värd att lyssna på , eller den dagen du ska dela en vänskaplig holk med dina vänner (för det finns faktiskt dom som gör det utan att vara beroende) och du i smyg bryter av en bit för att ha för dig själv senare under kvällen eller på morgonen när du vaknar o slänger dig framför burken för att kolla tecknad film.


anledningen till att jag tog cannabis, holk,scheeva, eller vad ni nu vill kalla det är för att jag tänker inte gå in på tyngre nrkotika i detta ärendet för är det så att du tar steget till något  annat prepparat efter att du känns vid de exempel jag nyss gav så har problemen börjat långt tidigare.


När det kommer till hur lätt det är att fastna i ett missbruk så är nog även det individuellt beroende på som jag ser det hur stort hål du har i bröstet och hurdan du är som människa .

jag har alltid varit en människa med en fruktansvärt stor inre stress så naturligt blev det för mig att fastna för neråt droger i alla dess former heroin benzodiasepiner i huvudsak men sänkte det mig så sänkte jag det så att säga så för egen del så gick det nog rätt snabbt .


tror även att det är lättare för vissa människor tex oss som dom kallar "sökare" ständigt på jakt efter nya kickar och spänning i livet  att fastna för det är en fart fylld och farlig värld så är det!

dels utsätter ma sig själv för fara men även andra vänner , familj och även okända människor.

och tyvärr är det väl så att det krävs en drastisk händelse i tillvaron för att det någonstans ska vända och få en på andra tankar om vad som egentligen är viktigt här i livet


jag minns tydligt var min vändning kom men det får du läsa om i nästa inlägg ....

GOD NATT PÅ ER ALLIHOPA OCH PÅ ÅTERSEENDE!!!!

Av jimmy andersson - 11 augusti 2010 09:24

Det är inte för att jag vill synas på något vis som jag skriver i denna bloggen , visst det är väl kul om folk läser det jag delar med mig av men mest är det faktiskt för att läka mig själv och kanske oxå lära känna mig själv lite bättre

Även om detta är  mitt liv det handlar om så är det faktiskt så att den människan jag känner bäst är den jag är när jag är aktiv i mitt missbruk,Tjuven, lögnaren och den rädda människan,Men förhoppningsvis kommer jag så småningom att lära känna mig själv något bättre under åren som kommer.Det är dock den nyktra jimmy jag står närmast och vill vara .


det finns väl ingen vettig människa som vill stjäla ,ljuga,och svika människor var eviga dag med endast ett syfte ,att skaffa mer droger och förgöra sig själv!?


det jag lärt mmig under det året som gått är att det är väldigt svårt att bryta gammla mönster och jag har dåligt tålamod med dessa misslyckande som ständigt dyker upp, menar inte att jag tagit något återfall på vägen men beteende mässig gör jag ständiga sne steg det kan vara en så liten grej som att svikta i kost och sömn, Det kanske inte låter som något stort för dig/er men för mig är det ännu en rutin på vägen som felar och så småningom försvinner helt och hållet och det har jag inte råd med.


I min värld är rutiner någonting som håller en tillfrisknande narkkoman/Alkolist uppe ur dyngan inte ändast rutiner men det är en stor del av den "friska" vägen, För även om man kan tycka att ett liv i aktivt missbruk är in i helvete oredigt och att det e kaos bakom varje hörn så finns det faktiskt mkt rutiner där oxå eller kanske mer inrutade beteende som man har för att överleva, dock ej några sunda sådana men ändå!!


Där handlar det mer om jakten på pengar som är återkommande var eviga dag , jakten på droger ,sen att se till att få skiten i sig ...... visst det är 3 rutiner det handlar om men det e ett 24 timmars arbete .


fixa pengar kan ju dock ta tid när man e svartlistad överallt folk vill inte låna ut pengar till en för de vet vart det går (vilket för övrigt är bra för missbrukaren i sig för finns det inga möjlig görare är ju chansen större att det blir så pass jobbigt att man börjar tänka om)


så det blir på med tjyva rocken och bege sig ut och bara det är en känsla som bygger på skamen , abstinent och jävlig ,kallsvettig med spyan i halsen smyga omkring i affärer mitt på dagen och försöka hitta något av värde att stjäla och man känner hur alla blickar bränner i nacken för man ser ju inte speciellt frisk ut ,ask grå o blank i ansiktet av kallsvett och antagligen är man för sjuk för att man ska ha tagit sig in i duschen och fräsha till sig innan man lämnade hemmet om man nu har sådan tur att man har någonstans att bo för hyres pengarna har man ju knarkat upp samma dag dom landade på kontot och odören som sprider sig runt en påminner antagligen om blöt hund och det e väl  ett uttryck som passar här "HUND LIV"


avstängd som man är ger man till slut upp kampen och stjäl det som är närmast till hands oavsett vem som ser eller hör för nu har abstinensen trappats upp till den milda grad att det knappt går att stå upprätt längre.


sskulle man sen ha turen att få tag i den som sitter på grejerna har man en jävla tur oom han har tid att träffas och om han dyker upp i tid så man kan bli frisk för det är inte alls ovanligt att man blir sittande i ett hörn inträngd med sin egen ångest i timmtal i väntan på att folk ska dyka upp så man kan bli frisk , och skulle det sen visa sig att han dyker upp ska man vara glad om man kan hitta en ven som inte är totalt sönderstucken och full med brosk så man får skiten i sig , när det sen är klart börjar vi på ruta ett igen ......


fixa pengar , vänta på grejer , slå i sig  ...... fy fan


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

klotter plank


Ovido - Quiz & Flashcards